måndag 3 november 2008

Systemanalys Fallen Angels



Lite väl sent, men men, en uppgift skall alltid slutföras...som jag är säker på att nån sagt någon gång...
Hursomhelst så för några månader sedan så gjorde vi, och med vi så menar jag Kenny, Cardell, Agnieszka och er ödmjuke undertecknade,
ett spel, som vi sedermera döpte till "Fallen Angels".

"Fallen Angels" är då ett strategi spel, eller ja, det BLEV ett strategi spel efter många om och men.

Om man ska försimpla vad spelet går ut på så kan man säga att spelarna ska helt enkelt dra åt Helvete och kicka Satans röda djävulska bakdel.

Ungefär...varje spelare spelar en Ängel som vill ta sig till Helvetet för att utplåna Djävulen, Satan, Hin Håle eller vad man nu vill kalla den hornbeprydde smådjävulen.
Kruxet är dock, för att man ska kunna komma till Helvetet så måste man komma in först, och hur kommer man till Helvetet egentligen?
JO! Man "syndar", som det så fint heter i vissa kretsar...
Mord är ju ett ganska väl beprövat sätt att fixa en One-way ticket to Hell.
Så våra Änglar hade ungefär samma plan, men de vill komma dit lite snabbare, så de bestämde sig för att döda en Ängel.
Ingen av våra protagonist-Änglar VILL dö, men de vill ju dock få äran att döda Satan och kanske även vinna på Bingolotto någon gång...But that's beside the point.
Så man kan nog citera Thåström för att ge en lätt spegling av vad det går ut på:
"Alla vill till Himlen och åka Limousine förstås"

Hur går våra änglar tillväga då för att bestämma vem av de som ska få äran att finfördela Lucifer i små, oidentifierbara köttiga delar, och vem av dem som ska dö för sakens skull?
Ja som sagt, alla Änglar i vårat spel är lite prestigekåta och vill återvända till Himlen med Djävulens huvud på ett silverfat, och ingen vill dö,
så de börjar bråka lite, och det som från början påminde om ett urspårat riksdagsmöte resulterar i ett fullskaligt krig mellan Änglarna.
Änglarna har då till sin hjälp dragit ihop väldiga arméer av människor som slåss för sin specifika Ängel.

Det var väl hela bakgrundshistorien tror jag, då ska vi se om man kan få till resten av uppgiften ordentligt.
Spelplanen är uppbyggd enligt bilden ni kan se, ett rut-nät ála "Civilization"-stuk där största delen av spelet tar plats.
Detta rutnät representerar slagfältet där arméerna slåss, våran värld.
Sen så har vi porten till Helvetet som man måste komma igenom.
Och jag tror vi kom fram till att det var en bro eller något liknande som man ska följa tills man kommer fram till Satan efter porten.

Arméerna man hade bestod då utav "Infanteri", "HMMWV" (Även känd som "High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle" eller "Humvee"(Skall ej misstas för "Hummer",
vilket är ett civilt fordon baserat på militärens HMMWV)) och "Stridsvagnar".
Dessa tre olika enheter har som i sedvanlig strategi spels stil, olika attribut och egenskaper.
Infanteristerna, vilka är de vekaste med sin attackstyrka på patetiska 1 men snabba att få ut då de bara kostar 1 enhet och de är ena snabba djävlar också då deras snabbhet
ligger ända uppe på fenomenala 3!
HMMWV är mellanbarnet och är inte riktigt dålig på något men inte heller riktigt überbra heller, men den fungerar fint på 2 i både attack, pris och mobilitet.
Sedan så har vi den maffiga Stridsvagnen vilken är skitdyr och långsam men kraftig som fan istället, maffiga 3 i attack och pris och nedlåtande 1 i fart.

Spelet inleds med att varje spelare köper enheter.
Detta gör man med sin start budget vilken är antal spelare + 3.
Så om det är t.ex. 3 spelare så får varje spelare en valuta på 6(3+3).
varje spelare har en egen bas på där man startat ifrån med sina enheter.
För att flytta trupperna så slår man två stycken T6or och kan därefter flytta sina trupper enligt värdet på tärningarna.
Får man t.ex. 4 och 3 på tärningarna så har man 7 förflyttningspoäng och kan då antingen flytta 7 infateritrupper 1 steg var, eller 2 pansar ett steg var å 1 infanterist ett steg.

Nu kommer vi till den smaskigare delen av kakan: Strid!
När enheter från två rivaliserande spelare möts och den vars tur det är känner sig lite sugen på utplåning och invasion så går man in på ett fiende kontrollerat område och inleder anfallet.
Baserat på vilka enheter som är inblandade i ovannämnda strid så får varje spelare ett visst antal tärningar, båda spelarna kastar sina tärningar och den som får högst vinner slaget.
Blir det lika så vinner anfallaren. Efter avslutad strid så får vinnaren så mycket i valuta som det står på rutan striden där striden tog plats.

Så, förste spelare att få död på en ängel, d.v.s. genom att slakta dennes inte ont anande soldater, är den första som får fripass till Helvetet.

Emergens frågades det efter i uppgifts beskrivningen, uppstod det?
Tja, det gjorde nog det, då spelarna har all frihet att ingå pakter eller vad de vill och ta ner en annan starkare spelare så är nog ingen spelomgång den andra lik.
Eller så kör alla bara på sitt eget race och vill bygga en stark armé och utplåna alla andra...det är helt upp till spelarna hur spelomgången går.
Så ja, emergens uppstod kan vi med stolthet säga.

Inga kommentarer: