onsdag 17 september 2008

Vad är spel?

Så var det denna andra försenade uppgift: Skapa en Egen Speldefinition.

Vad är ett spel egentligen? Hur kan man definiera vad som är spel och vad som inte är?
Det är en svår fråga med oklara svar, skillnaden mellan spel och inte spel är hårfin och suddig som fan.
Men Heck, I'll give it a try!

Ett spel måste först å främst ha någon form av interaktivt moment, att spelaren/spelarna påverkar spelet med aktiva val,
allt ifrån att bara dra i armen på en enarmad bandit, att trycka på tangenter i rätt takt till StepMania eller att balansera rätt när man spelar Wii.
Utan interaktiviteten så blir ingen aktivitet, och då är det inget spel.
Men räcker det med att något är interaktivt så är det ett spel?
Njae, en melon är interaktiv, men inget spel i sig, man kan säker göra ett snyggt spel med en melon, men melonen i sig är inget spel.

Men om vi slänger in regler och riktlinjer då?
T.ex. att man får inte titta på motståndarens kort eller att man inte får komma åt ett visst område förränn man gjort det man ska i det tidigare.
Ja då börjar vi närma oss, för tar vi den där melonen och slänger in en regel att du måste skära upp den i 8 lika stora bitar.
Då har du lagt till en regel på det interaktiva objektet, men är det ett spel? Det börjar närma sig faktiskt, för nu har du ett mål och en utmaning i det, och du kan misslyckas.

Och då har vi även fått in en viktig punkt också: Mål!
Mål är viktigt, mycket viktigt! Spelaren/Spelarna måste ju ha något att sträva mot, om det så är att komma till nästa bana, att vinna knatte cupen i fotboll eller vinna en miljon.

Och som jag tidigare nämnde: Utmaning!
För mig är utmaning en självklar punkt i ett spel, utan utmaning så är det inte ett spel.
Utmaningen måste inte bestå av att du kan dö som i de flesta spel, det kan ju även vara att du måste lösa kluriga pussel och liknande.
Så slänger vi till en utmaning på melonen! Du får bara skära upp den med en slö kniv! Och du måste klara det på 20 sekunder!
Utmaning brukar oftast komma hand i hand med regler, men ingen av de MÅSTE komma med den andra.

Nästa punkt!
Konflikt är också en sak som går lite hand i hand med regler och utmaning. Konflikt är då spelaren som kämpar mot någon/något, t.ex. andra spelare eller systemet.
Kan vi applicera en konflikt till melonen? Tja, vi slänger in en till spelare vars uppgift är att stoppa att melonen skärs upp, måhända att blandningen av att fysiskt
försöka få bort nån från melonen samt kniven kanske inte är en bra kombination, men frågan är: Har vi ett spel?
Ja, vi har nu på något konstig sätt förvandlat en vanlig melon till ett spel!

Så, ett spel består av dessa ovannämnda: Interaktivitet, Regler, Mål, Utmaning och Konflikt!

Då ska vi se hur det går att applicera dessa på tre olika spel.

1. Beyond Good & Evil


















Beyond Good & Evil är ett digitalt spel av Ubisoft som släpptes -03

Interaktivitet? Yes, man styr runt Jade och andra NPC's.
Regler? Oh ja, vissa fiender kan bara oskadliggöras på vissa sätt och sånt.
Mål? Yup, klara uppdragen, lösa pussel o.s.v.
Utmaning? You know it, att inte bli upptäckt när man sneakar runt, blir man upptäckt så får man börja om.
Konflikt? Jajjemums, Det är du mot systemet som styr runt massor med fiender.

2. "Musik Alafapet"

"Musik Alfapet" är ett spel jag och några vänner kom på där man delar upp sig i lag, tar Alfapet brickorna, lägger de uppochner och vänder upp en för varje runda,
alla lag ska då komma på en låt artist eller band som börjar på den bokstaven och sjunga en bit av den låten t.ex. F vänds upp och en laget tar "Fallen Leaves" av Billy Talent
medans andra laget väljer "Clarion Call" av Falconer. Kommer man inte på någon låt att sjunga så missar man poäng den rundan.

Interaktivitet? Jodå, man måste ju sjunga för att vinna.
Regler? Mjo, man måste ju hålla sin låt/artist/band till den slumpmässiga bokstaven som visas.
Mål? Ajjemoms, få mest poäng av alla deltagande lag
Utmaning? Självklart, att komma på en låt blir svårt efter ett tag.
Konflikt? Aawe yeah, man spelar ju mot andra lag så.

3. Biljard

Biljard känner nog alla till hur det fungerar.

Interaktivitet? Yup, det är ju du som knuffar runt bollarna.
Regler? Aye, t.ex. du får bara skjuta ner de bollar som är av din färg.
Mål? Jupp, få ner dina bollar och till sist den ökända "8-Ballen" innan din motståndare.
Utmaning? Ayup, kan vara ödesdigert om du skjuter fel eller miss beräknar hur den vita kulan kommer rulla.
Konflikt? Joudå, det är ju du vs. den andra spelaren.

Inga kommentarer: