söndag 14 september 2008

Propagera!

Exakt! Dags att propagera för utbildningen!
Ola ville att vi skulle lura..ehm...jag menar...övertala någon vi känner att börja utbildningen genom att presentera utbildningen för denne samt, i klassisk Maffia-manér, ge dem lite löften om trubbigt och blodigt våld om de verkade tveksamma.
Så efter att ha placerat ut ett mindre antal hästhuvuden på strategiskt utvalda platser samt viftat runt en kofot i sann Gordon Freeman-anda så fick jag äntligen presentera utbildningen för en vän.

Jag började metodiskt att berätta om utbildningen, om hur det är en väldigt lugn och avslappnad utbildning där man får vara kreativ men att det kommer mer stressiga bitar där man kommer sättas under en hel del press.
Men där någonstans blev jag bryskt avbruten av min vän som påpekade att han faktiskt gått en liknande utbildning i Arvika.
Något han inte haft vett att berätta tidigare, till min stora sorg och förtvivlan.
Bittert svor jag för mig själv och precis som Silicon Knights måste ha gjort under utvecklingen av Too Human tappade jag helt bort meningen med vad jag gjorde men försökte i panik rädda det lilla jag kunde men förgäves.

Ljuspunkten dock var att han ställde några intressanta frågor t.ex.
"Kommer ni lära er agile developent?"
"Vad och hur mycket kommer ni få lära er om eget företagande?"
"Kommer ni få lära er något praktiskt förutom projektledning?"
och "Kommer ni få göra något live-projekt? Alltså ett 100% riktigt arbets projekt?"
Några bra frågor, vissa som jag kunde ge någolunda tillfredsställande svar på, vissa som jag inte kunde svara överhuvudtaget på förutom ett kraftigt rungande "Eeeeehm...."

Men hade jag inte blivit så brutalt tagen på sängen eller pratat med en som inte hade gått en liknande utbildning så hade jag förmodligen pratat på om att det är väldigt mycket praktiskt lärande, en del LiA och mycket att man får göra spel samt att vi håller på med väldigt många kreativa lekar och liknande.
Att man senare kan få jobb inom spel, reklam eller...ja...nästan vilken bransch som helst, eftersom att fler och fler branscher utnyttjar spel.
Samt att, om man inte vill jobba med just spel, så behövs det projektledare inom de flesta branscher, så där finns också möjlighet till jobb.
Sen just VAD man kan jobba som, lite svårt att gå igenom då det finns massor av olika yrkes områden samt ett stort antal positioner inom varje område.
Men i stort sett så kan man jobba med alla former av kreativa processer där specialkompetens inte är en faktor, förutom om man faktiskt besitter en sådan övermänsklig kunskap.

Men all-in-all, allt gick bra förutom att jag tyvärr inte fick gratis skol material...eller...jag menar, att jag inte lyckades fixa nya försöks kaniner till våran eminenta lärare Ola *lägg till valfritt smicker*

Ja, så ska man ta och förbereda sig för skolan imorgon, äta mat, lugna ner sig nu efter helgen, lägga sig i tid...eh...stryk det sista.

Ja ja, godnatt på er allihopa, sov gott!
Asp signing out!

2 kommentarer:

Ola Janson sa...

Agile är stark sammankopplat med Scrum. Jag skall ta in Per som är programansvarig för Gamemaker. Kanske så kan vi utröna i klassrummet vilka skillnaderna är.

Ola Janson sa...

Glömde säga, du är godkänd.