tisdag 9 september 2008

En Uppgift?

Jodå, nu så börjar vi få uppgifter här ska ni se små pojkar och flickor!
Skönt att äntligen komma igång med något ordentligt, inte bara vara på en plats å trampa vatten som jag gjort de senaste två åren.
Nu så ska vi, här i våra bloggar svara på 3 frågeställningar, eller ja, iallafall fundera runt omkring dem.
Så här lyder frågorna:

Vad har hänt i gruppen, i hela klassen under utvecklingen av kortleken?

Vad är speciellt med kort som spelkomponent? Jag hade lika gärna kunna ha en pärm med era intervjuer nedskrivna? Vilket naturligt handlande följer med spelkorten?

Vi var fem grupper med samma uppgift och samma kortlek, trots detta blev utfallet fem helt olika spel. Hur kan det vara så? Hur mycket styrs du som kreatör av komponentens (spelkorten) utformning?

Lite flummiga frågor på sina egna sätt...men men...
Det var ju såhär att förra veckan så gjorde vi ju spelkort, eller ja, allt-i-allo kort är nog mer korrekt, kort på oss i klassen där vi skrev väldigt kortfattat om oss själva, mål med utbildningen och sådant.
Ganska praktiskt, på så sätt kan man ju lära sig lite mer om de andra i klassen är tanken, samt dela upp klassen i grupper och lite annat(att komma på lite olika sätt att använda kortleken var också en uppgift vi fick), dock lite väl liknande svar på de flesta, jag stod ju inte precis ut ur mängden som t.ex. Agnieszka som har fäktning som hobby, eller Jurgis som går upp i högvarv av kaffe.
Då lärde man sig faktiskt mer om de andra när vi jobbade i grupper för att ta fram ett spel baserat på den kortleken.
Hamnade i grupp med Jurgis, Mischa, Patrik och Smultron, och vi blev sittandes på nåt café i en 3-4 timmar å flummade, lärde känna dem mycket bättre på så sätt.
Sen att det faktiskt blev så olika resultat, alla grupper kom ju på olika spel med olika regler, tycker jag är väldigt intressant, det visar att alla i klassen inte tänker i exakt samma banor utan har sina egna induviduella idéer, vilket jag tycker är väldigt skönt.
Då vet man att man har folk med lite olika synsätt att bounca idéer mot, få lite feedback och frågeställningar man själv aldrig tänkt på.
Antar också att en hel del goda idéer försvann eftersom att alla i klassen förmodligen hade en egen idé, så för varje grupp på 5 personer så borde då logiskt sett minst 4 ganska goda idéer försvunnit för en bättre idé.
Hade det varit så att varje person skulle göra sitt eget spel så hade vi nog fått iallafall runt 20 st unika spel.
Att det skulle vara med just kort gjorde ju spelskapandet ganska lätt, kort är en klassisk spelmekanism, det finns tusentals olika spel man kan skapa ifrån en simpel hög med 52st olika pappersbitar varav varje har två typer av info(färg och nummer), så då borde det vara ganska lätt att skapa ett spel baserat på runt 25st papperslappar varav varje har ett mycket störra antal infotyper(bild, intressen, mål osv.).
För mig så är kort en av de olika grundstenarna man kan använda i skapandet av spel, tillsammans med andra som förekommer i de flesta spel: tärningar, spelpjäser, spelplan o.s.v.
Får man en av dessa i sin hand och nån säger: "Skapa!"
Då kan man skapa något nytt och orginellt.

Jaja, fingrarna värker å mat väntar.
Arrivaderci!

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker det du skriver är intressant Asp. Jag skulle dock tycka om lite stycken här och var dock. personligen tycker jag det gör det lättare att läsa då man snabbt kan avgränsa vad man redan läst osv.

JurgisR sa...

Håller med Johan...Men annars så är det bra skrivet!!
du få gärna rätta mitt inlägg om du har lust till det...:D

Ola Janson sa...

Skapa. Hoppas det blir så enkelt.

På vilket sätt tycker du att frågorna är flummiga.

Asp sa...

Då var de flummiga för att jag inte var van vid sådana frågeställningar inom skolmiljön =P

Ola Janson sa...

Bra Asp. Du är godkänd. Det verkar som om du verkligen fått ut maximalt av övningen vilket glädjer mig.

Några kommentarer:
"kort är en klassisk spelmekanism". Kan man verkligen säga att kort är en mekanism. Jag tror jag skulle beskriva kort som en komponent.

gött jobbat